tisdag 16 oktober 2012

själv så är jag fördomsfri!

Nej givetvis inte. Om det är någonting jag är fullkomligt övertygad om så är det att alla, precis och exakt alla har fördomar. Jag tror även att de som tror att de är utan fördomar antagligen är de som bär runt på flest fördomar. Jag som person har inte drabbats särskilt hårt av de som har fördomar, eller ja, inte vad jag märkt iaf. Det enda som folk kan reagera på är typ att jag är centerpartist och det märks att folk är mer försiktiga att uttala sig om center bara därför. Antagligen för att de inte vill trampa mig på tårna. Och det är ju snällt men det behövs inte alls! Annars har man tex inom partiet aldrig hållit mig tillbaka för att jag är ung eller kvinna. Det har heller aldrig hänt att man kastat det i ansiktet på mig när vi diskuterat saker och ting vilket jag tror många råkar ut för.

Det blev ett litet sidospår så tillbaka till mina fördomar. Den här har jag säkert tagit upp förut men jag satt och lyssnade på MIKAs nya Origin of Love (kalasbra!) och han är ju gay. och det finns många som har fördomar mot homosexuella och jag är inget undantag. jag är fullt medveten om att grunderna jag har för dom är sanslöst dåliga och enbart bygger på okunskap men kommer ändå på mig gång efter gång att tänka dem så om jag delar med mig av dem kanske de försvinner? Här kommer några iaf:

1. Homosexuella är bättre föräldrar än heterosexuella. Varför? Jo för jag inbillar mig att de får kämpa mer för att få ett barn och därmed förbereder sig och funderar ut hur man vill göra innan barnet anländer.
2. Jag inbillar mig även att homosexuella män är bättre föräldrar än homosexuella kvinnor. (vad säger man? gays? lebbor? neee?) Varför? samma som ovan ungefär, jag har nu egentligen ingen aning utan bara tror att karlarna får kämpa mer än kvinnorna och då tänker jag mig att man är mer förberedd när man väl får barn.
3. Homosexuella är mer självsäkra och har bra självförtroende. Varför? Jag inbillar mig att det är en tung process (borde det inte vara ska tilläggas) att gå igenom innan man erkänner för sig själv att man är homosexuell och jag tänker då att man lär känna sig själv och per automatsikt blir tryggare än tryggast.

Vad visar det här på då? Jo, jag måste samtala med mina kompisar som är homosexuella om det här helt enkelt. varför jag nu inte tagit upp det här med dom tidigare vette tusan men det bör nog styras typ nu.

trevlig dag alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar