måndag 5 december 2011

det borde vara ens egna val idag och om 50 år.

Ibland behövs lite självinsikt. I kommunfullmäktige 28/11 var diskussionen het kring att släppa in privata aktörer i äldreomsorgen i Ö-vik. Majoriteten flaggar rött, varför? Jo för att andra kommuner som infört detta in klarat av uppföljningen. Majoriteten har alltså direkt dragit slutsatsen att vår kommun inte skulle klara av att ett uppföljningsarbete och ha regelbundna kontroller av kvaliteten. Trots att den typen av kontroller utförs av kommunen t.ex. på restauranger med alkoholtillstånd.

Vidare verkar majoriteten tro att den kommunala äldreomsorgen är guds gåva till ö-viksborna. Jag skulle rekommendera alla ledamöter att testa arbeta t.ex. i hemtjänsten. Där är tidspressen ofta så stor att man knappt hinner säga hej till brukaren innan det är dags skynda vidare till nästa som behöver hjälp. För att vara tydlig, detta är ingenting jag vill lasta personalen för. Det ligger på dem som insett att eftersom de är de enda aktörerna på marknaden kan de göra lite som man vill. Det blir svårt att framföra kritik eftersom man inte har något annat alternativ att välja på och blir då rädd för vad konsekvensen kan bli.

Eftersom jag själv vill bo i Örnsköldsviks Kommun när jag blir gammal så önskar jag att kunna välja omvårdnad och inte bli tvingad in något som inte passar behoven och som kanske ”straffar” mig för att jag haft synpunkter på insatserna. Jag önskar att de som är i behov av äldervård idag kunde få välja själva. Öppna upp för tjugohundratalet och låt oss välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar