tisdag 4 maj 2010

klassa mig hur du vill

satt och lyssnade lite på debatt nyss.

Klassfrågor var på tavlan denna gång. Det pratades vilt och brett om hur det förstör med sina skattesänkningar och om att en lågavlönad inte riktigt kan ta sig ur sin situation. Endera lever jag i en naiv värld men jag tycker att jag spelar på samma nivå som mina jämnåriga, alltså vi har samma förutsättningar till utbildning och därmed samma förutsättning till arbetslivet. eller?

Sen var det prat om att alla ska ha lika lön oavsett arbete... Där förstår jag faktiskt inte hur man tänker. Skulle min chef och jag ha lika mycket i lön? Iofs förstår jag den romantiska tanken om att alla då kan hitta ett jobb de älskar och ingen skulle kunna vara missnöjd pga lön. MEN, ett stort men. Vem skulle ta på sig ett arbeta som kräver mer tid, mer psykiskt och fysisk ansträngning? En stor motor är ju att kunna avancera och få mer utmanande arbetsuppgifter och mer ansvar och en del i det mer i lön för att kunna unna sig det man vill. Och många skulle nog tänka som så att ju fortare de börjar jobba, desto mer får de i pension och sparande osv. hur kul är det då att dra på sig studieskulder upp till halsen utan att tjäna på det?

Problemet, som det lät, var att det finns rika människor i Sverige. Så ser inte jag det, problemet är att det finns fattiga människor i sverige och det är värt att ändra på, sen om folk jobbar och skaffar sig en ställning där de tjänar bra är för mig inget problem.

Sen blev jag rent förbannad på att man antydde att företagare, egenföretagare, skulle vara något dåligt och att de som driver företaget bara tjänar pengar på arbetarna. Ja företagare tjänar pengar på arbetarna men de är även de som ser till att det finns arbete till sina arbetare och har valt att chansa på att bygga upp något för att vara sin egen chef. De har byggt upp något lönsamt och det gynnar Sverige, lön till arbetarna och därmed kommer skatt in till stat, landsting och kommuner. Det är inget dåligt med det alls! Det är något underbart bra och det ska vi ta vara på! (det tycker man MUF representanten kunde ha uppmärksammat liiiite bättre)

over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar