måndag 10 december 2012

rakt hemskt!

det här med dialekten. Det är som att min dialekt blir nästan värre med tiden, eller den har gått ihop lite med sörmländskan men det ploppar upp mer uttryck nu än för ett år sen. MEN idag kunde jag inte komma på vad man säger om snö som är lätt att göra snöbollar av. och här säger man kramsnö och jag tyckte väl inte att det lät helt åt skogen men det var nånting, nåt sa att så heter det inte. och inte kom jag på vad det heter så jag var tvungen att fråga syster och då klack det till; klibbsnö! Så för framtida minnesförluster ska jag lista några små ord och uttryck som det sörmländska vokabuläret kan utökas med.

mjälltugg - istället för att säga håll, jag menar, håll? jag har håll? nej. fult! mjälltugg ska det vara.
tjå er - beroende på tillfälle men endera betyder det lugna er eller helt tvärtom skynda er.
fara - åka
vi for - vi åkte, när man ska skynda på folket lite
he, hedde, hett - mycket användbart! la, lägga, lagt är väl motsvarigheten men kan användas på lite fler sätt
he å se - ta av dig
he å me - ta av mig
sockar - det är alltså det man kallar strumpor här
tjocksockar - det är vad man kallar sockar här
flyr er bordda vägen - akta er!
börs - det heter börs och inte plånkbok!!! (skulle förövrigt aldrig kunna jobba i butik här bara pga det)

nu hinner jag inte skriva mer - kom btw inte på en bra förklaring till hurven, trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar